بدرفتاری با زندانيان در افغانستان
ارسالي صميمي ارسالي صميمي


نبی صديقی، يک افسر افغان که پيشتر ادعا کرد هنگامی که در 'بازداشت' نيروهای آمريکايی بوده با وی 'بدرفتاری' شده است بدرفتاری نظاميان آمريکايی با زندانيانی که در بازداشتگاههای اين نيروها در افغانستان نگهداری می شوند، در اين روزها، بار ديگر به موضوع مطرح در رسانه های غربی تبديل شده است. توجه رسانه های غربی به اين دليل بار ديگر به رفتار نظاميان آمريکايی با زندانيانشان در افغانستان معطوف شده است که اخيراً اتحاديه آزاديهای مدنی آمريکا، اعلام کرد که بعد از يک دعوای حقوقی طولان، به هزاران صفحه مدارک و شواهدی دست يافته است که هيات تحقيقاتی ارتش آمريکا از وضعيت بازداشتگاه های اين کشور در افغانستان به دست آورده است. برخی از روزنامه های غربی، از جمله گاردين در بريتانيا و نيويورک تايمز در آمريکا نوشته اند که نظاميان آمريکايی مستقر در افغانستان، دست به همان کارهايی می زنند که انجام آن در زندان ابوغريب عراق، به يک رسوايی بزرگ تبديل شد.
مقايسه ابوغريب با زندانهای بگرام و قندهار افغانستان "شکنجه، بدرفتاری جنسی و تحقير زندانيان به صورتی که در زندان ابوغريب عراق انجام می گرفت در بازداشتگاههای ارتش آمريکا در افغانستان نيز جريان داشته است"، اين بخشی از گزارش روزنامه انگليسی زبان گاردين چاپ لندن در مورد وضعيت زندانهای آمريکايی در افغانستان است. گاردين می نويسد که سربازان آمريکايی به خاطر رسوايی که افشای اينگونه اعمال در زندان ابوغريب به بار آورد، بر آنچه در بازداشتگاههای افغانستان می گذشت سرپوش می گذاشتند تا از بروز مجدد خشم و انزجار در جهان جلوگيری کنند. اين روزنامه، وضعيت زندانهای تحت کنترل آمريکا در بگرام و قندهار افغانستان را با زندان ابوغريب عراق مقايسه کرده و به اين نتيجه رسيده است که در هر کدام از اين زندانها، نمونه هايی از آزار جسمی، رفتار توهين آميز و بدرفتاری جنسی با زندانيان ديده شده است. گاردين نوشته است که قضيه ابوغريب در سطح جهانی رسوا شد، اما در افغانستان، آمريکا کوشش کرد تا برای جلوگيری از رسوايی بيشتر، بر قضايای مشابه آن سرپوش بگذارد. "عکسهای شکنجه از بين برده شده است" به نوشته اين روزنامه بريتانيايی، "عکسهايی که از بازداشتگاهی در جنوب افغانستان به دست آمده و سربازان آمريکايی را در حال شکنجه زندانيان با چشمان بسته، در يک صحنه ساختگی اعدام نشان می داد، عمداً از بين برده شده است." روزنامه گاردين در ادامه گزارش خود می نويسد که سربازان آمريکايی بعد از ارتکاب اين اعمال با ارعاب و تهديد، زندانيان را وادار به سکوت می کردند.
"فرو کردن چوب به مقعد زندانی" اين روزنامه سپس به شخصی به نام حسين عبدالقادر يوسف مصطفی در بازداشتگاه ارتش امريکا در پايگاه هوايی بگرام افغانستان اشاره می کند که به وکيل خود گفته است دو سرباز آمريکايی به زور او را بر روی يک ميز خم کردند و سرباز ديگری يک چوب را به مقعد او فرو کرده است. "عکسبرداری از بدن عريان" مورد ديگری که روزنامه گاردين از آن نام می برد، به شخصی به نام عبدالرحمان احمد الديماوی مربوط می شود که مدت دو سال در بازداشتگاههای آمريکايی افعانستان و گوانتانامو به سر برده است. او ادعا کرده است که طی چهل روز بازداشت در بگرام، از او با بدن برهنه و در وضعيت شرم آور عکس گرفته اند و او را به مدت دو روز، در يک قفس، با طناب آويزان کرده اند. اتحاديه آزاديهای مدنی آمريکا می گويد که به هزاران صفحه مدارک و شواهدی دست يافته است که بازرسان ويژه ارتش آمريکا، پس از بررسی وضعيت بازداشتگاههای اين نيروها در افغانستان به دست آورده اند. موضوع بدرفتاری نظاميان آمريکايی با زندانيان در بازداشتگهای اين کشور در افغانستان، زمانی به يک موضوع جنجالی تبديل شد که برخی رسانه های غربی، عکسها و گزارشهايی از اين گونه رفتارهای نظاميان آمريکايی، با زندانيان عراقی در زندان ابوغريب عراق را منتشر کردند.
به دنبال آن، يک افسر پليس افغان که مدتی در بازداشت آمريکاييها بوده است، ادعا کرد که اين نظاميان، با او نيز رفتار مشابهی کرده اند. سال گذشته، سرفرمانده نيروهای ائتلاف بين المللی ضد تروريسم مستقر در افغانستان، هياتی به رهبری ژنرال چالرز ژاکوبی را مامور رسيدگی به وضعيت بازداشتگاههای اين نيروها در افغانستان کرد. اما يک سخنگوی اين نيروها، هفته گذشته به خبرنگاران گفت که نتيجه بررسی های گروه ژنرال ژاکوبی نشان می دهد که هيچگونه بدرفتاری با زندانيان افغان در بازداشتگاههای آمريکايی صورت نگرفته است. "آمريکا در تحقيقات جدی نيست" روزنامه گاردين به نقل از جميل جعفر، يک تن از وکلای اتحاديه آزاديهای مدنی آمريکا می نويسد: "اين مدرک نشان می دهد که ارتش آمريکا در مورد تحقيق پيرامون آزار و شکنجه توسط سربازان اين کشور جدی نيست". کشتن دو غيرنظامی و پيشنهاد دو هزار دلار غرامت هفته گذشته از ولسوالی شيندند در غرب افغانستان خبری منتشر شد که نيروهای آمريکايی، دو فرد غير نظامی را در اثر شليک گلوله کشته اند.
روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز در اين مورد می نويسد که دو قربانی اين حادثه، از مردم فقير محل بودند که مشغول جمع آوری خار و خاشاک برای سوخت زمستانی بودند و اکنون، آمريکايی ها برای بازماندگان آنان، پيشنهاد دو هزار دلار غرامت کرده اند. نيويورک تايمز می افزايد که يک تن از اين دو قربانی، پس از شليک اوليه آمريکاييها زنده بود، اما سربازان آمريکايی، از نزديک جسد نيمه جان او را هدف قرار دادند تا کشته شود. برای دريافتن واکنش نيروهای ائتلاف مستقر در افغانستان در باره اين گزارشها، با دفتر مطبوعاتی اين نيروها در کابل تماس گرفتيم، اما آنها، هرگونه موضعگيری در اين رابطه را، به واشنگتن واگذار کردند.
برگرفته از سايت فارسي بي بي سي
February 27th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها